Groep Jam 0-4 jaar
Wat leuk dat je een kijkje komt nemen bij onze nieuwste additie; het IKC. IKC staat voor Integraal Kind Centrum. Hier staat de doorgaande leerlijn centraal en bundelen kinderopvang, naschoolse opvang, educatie en eventueel andere disciplines diens krachten onder één dak en één aansturing, als ware één organisatie. Samen met basisschool Willibrordus zijn we voornemens dit in de toekomst neer te zetten op de plek waar de Willibrordus school al stond aan de Karel Doornmanstraat. Hier werken we de komende tijd samen naartoe vanuit onze tijdelijke vestiging aan het Admiraal Helfrichplein, beter bekend als de voormalige Watermolenschool. De ruimte, het educatieve aanbod, de activiteiten en de thema’s zijn allemaal identiek aan dat van de andere vestigingen. Ook hier doen we iedere dag alles voor een blij gezicht!
Kinderdagverblijfgroep Jam 0-4 jaar
Op groep Jam verblijven kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar. Onze babyspecialisten zorgen voor een
veilige basis, waar baby’s, dreumesen en peuters samen kunnen exploreren, groeien en waarbij ze
hun eigen ik kunnen ontdekken. Met respect voor de autonomie van ieder kind, bieden wij alle
kinderen wat zij nodig hebben. We gaan met kinderen op reis met als eindbestemming de
basisschool! We bieden kinderen een educatieve doe- en ontdekkingsreis vol beleving, muziek,
beweging, natuur uitjes en diverse thema’s.
Buitenschoolse opvang groep Pasta 4-12 jaar
In de BSO groep verblijven basisschoolkinderen van 4- 12 jaar. De groep is ingericht in verschillende
hoeken die uitdaging, ontspanning en vermaak bieden voor jong en oud. BSO is vrije tijd. Door de
huiselijke en moderne inrichting en de fijne buitenruimte is er voor ieder kind genoeg te doen! Al
onze activiteiten dragen bij aan een volledig aanbod op alle ontwikkelingsgebieden.
Ons kinderdagverblijf is in het dagelijks leven voor onze kinderen een belangrijke plek. We willen graag dat ons kinderdagverblijf een tweede thuis voor hen is. Omdat we een kinderdagverblijf en BSO onder één dak aanbieden, bieden we kinderen een vaste locatie aan tot hun middelbare schoolperiode. Bij een overstap hoeven kinderen bij ons niet te wennen aan een nieuwe plek, waardoor zij en hun ouders/verzorgers de aandacht kunnen richten op andere dingen, zoals de nieuwe school.
Ons kinderdagverblijf is een samenleving in het klein, waar je jezelf kunt zijn, jezelf kunt ontwikkelen en waar je leert met anderen om te gaan en samen dingen te doen. Dit gaat letterlijk en figuurlijk met vallen en opstaan. Kinderen leren van elkaar. Het kennismaken met andere volwassenen en kinderen, het respecteren van anderen en het opkomen voor zichzelf en eigenheid zijn belangrijke toegevoegde waarden van het samenzijn in een groep. Lees meer
Huilen heeft een functie voor baby’s: het is laatste manier om te laten weten dat hij iets wil. Daarom is het goed om te weten wat voor huiltjes er zijn en wat we er mee doen.
De babyspecialisten bij Pindakaas zijn daarom geschoold in de Dunstan babytaal. Wij zien huilen bij baby’s als een specifieke, op behoeften gebaseerde vorm van communicatie van de baby. Met universele geluiden. Door deze geluiden te herkennen, weet de PM’er precies wat de baby nodig heeft en hoe je de baby het juiste kunt bieden. Door eerder in te kunnen gaan op de behoefte van het kind, versterkt het de band tussen de baby en de PM’er. De Dunstan babytaal is goed hoorbaar bij kinderen tot ongeveer 4 maanden. Voor meer informatie kunt u kijken op www.babytaal.nl
Onze IKC medewerkers spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de kinderen. Zij bieden als
professional de mogelijkheden en uitdagingen aan kinderen om zich te ontplooien en hun eigen weg
te zoeken in de samenleving en in ons kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang. Zij nemen een
deel van de opvoeding voor hun rekening. Ook hebben zij een belangrijke voorbeeldfunctie voor
kinderen en een adviserende rol voor ouders. Onze medewerkers zijn zich bewust van de normen en
waarden van de organisatie en handelen daarnaar. Samen met ouders en het kind staan zij in een
pedagogische driehoek.
In pedagogisch partnerschap bekijken zij samen met ouders wat het kind nodig heeft en hoe zij daarin kunnen bijdragen. De basis van ons handelen is het bieden van een gevoel van emotionele veiligheid aan het kind. Hierbij is een
vertrouwensrelatie met onze IKC medewerkers onmisbaar. Vanuit een veilige basis durven en kunnen kinderen de wereld te ontdekken. Wij willen kinderen helpen zichzelf te leren kennen, zelfstandig te worden en een positief zelfbeeld te hebben. Ieder kind is volgens ons uniek en waardevol. Wij accepteren kinderen zoals ze zijn en hebben vertrouwen in het vermogen van kinderen.
We vinden het belangrijk om:
Onze IKC medewerkers zijn ook degenen die de veiligheid van de groep waarborgen en zorgen voor een prettige sfeer in de groep. Door te overleggen met de ouders/verzorgers zorgen ze voor een
afgestemde pedagogische aanpak. Zij bespreken met hun collega’s de signalen van individuele
kinderen of vanuit de groep en waar nodig de stellen zij de pedagogische aanpak bij.
Onze IKC medewerkers hebben een passie voor de ontwikkeling van kinderen. Daar worden
medewerkers op geselecteerd en ook in gestimuleerd binnen onze organisatie. De IKC medewerkers
nemen hun vak serieus en blijven zich vernieuwen en ontwikkelen in hun vak door opleidingen te
volgen en de laatste vakliteratuur te lezen.
Binnen het IKC werken we in een “all-in-one” samenwerkingsmodel. Dit betekent dat wij als 1
organisatie werken en daarbinnen 3 diensten aanbieden: Kinderopvang, onderwijs en buitenschoolse
opvang. We werken nauw en structureel samen met elkaar.
Privacyverklaring | Algemene voorwaarden | Copyright 2024 - KDV Pindakaas | Ontwikkeld door Prodes - Arnhem